سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند از دانش سیر نمی شود، تا سرانجام به بهشت درآید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :14
کل بازدید :70850
تعداد کل یاداشته ها : 57
103/2/7
2:47 ع

 

 

 

   سیمای فرزانگان گلپایگان (17)                        « سعید نخعی گلپایگانی »

          ( قسمت سوم )

                    زندگی نامه عالم فرزانه

آیة الله حاج سیدابوطالب محمودی گلپایگانی(رحمة الله علیه)

 

 5) خدمات عمرانی

این عالم فرزانه درطول تصدی امامت جمعه ونمایندگی دو شهرستان گلپایگان وخوانسا ر، خدمات عمرانی قابل توجهی را به دوشهرستان ارئه دادند که عبارتند از : گازرسانی وآبرسانی به دوشهرستان وحومه ، احداث جاده موته ، توسعه شبکه تلفن دو شهر وحومه ، تأسیس دانشگاه در رشته بهداشت ،ساخت مسجد وحمام با کمک های مردمی و.... تمامی اینها نمونه ای بود ازخدمات وفعالیت های این عالم متعهد وخد وم .

 

 

 6) آیة الله محمودی ازنگاه دانشوران

آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی دامت برکاته  در مصاحبه ای درباره آن مرحوم فرموده بودند :

       « ایشان بسیار بسیار آدم خوبی بودند و مُروِّج واقعی دین مبین اسلام بودند

 

مرحوم آیة الله حاج شیخ علی افتخاری که  یکی از دوستان وهمدرسان ایشان بودند در وصف ایشان چنین فرموده اند: «ایشان عالمی آگاه و دانشمندی روشن، خطیبی توانا، سخنوری زبردست، و در عین حال آشنای به زمان و مرد سیاست و صاحب رأی و تدبیر و نظر بود. او مردی فعال و خوش‌ فکر و دارای استعداد عالی بود و با آن که مدت قلیلی در اراک در سمت امامت جمعه بود ، با تدبیر خاصی که داشت، توانست اختلافات را برطرف کند و بین گروه‌های مختلف ، ائتلاف محکم ایجاد کند

 حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدعلی رسولی اراکی (از منبری های معروف قم) در مورد ساده زیستی وفروتنی ایشان چنین فرموده است : « ایشان در زمان وکالتشان سفره نانش زیر بغلش بود (کنایه  از تواضع ایشان) و گاهی ازمواقع با ماشین باری برای اقامه نماز جمعه  در گلپایگان و حضور در مجلس، رفت و آمد می کرد. بنده به ایشان اعتراض کردم که شما نماینده مردم هستید ، به این شکل نباید رفت و آمد کنید. در جواب من فرمودند : هرچه تشکیلات و تجملات ما بیشتر شود، مردم به ما حسا   سترمی شوند.»

آیة الله حاج سید مرتضی محمودی گلپایگانی  امام جمعه ورامین  درمورد تواضع ایشان فرموده است: «من در مدرسه فیضیه - طبقه اول، حجره چهارم - چند سال با آن مرحوم هم حجره بودم. در این مدت مشاهده می کردم که ایشان در تحصیل بسیار کوشا و صبور و متواضع و خوش برخورد بودند و در منبر، بیان توانایی داشتند.»

7 ) توجه به نیازهای مردم ومسؤلیت پذیری

حجة الاسلام سید ابوالحسن میرناصری، دفتردار ایشان درستاد نمازجمعه  اراک می گوید:

« یک روزی ایشان به من فرمودند : هر وقت ارباب رجوع با من کار داشت ، حتی اگر یکِ نصف شب باشد و من در خواب باشم، مرا بیدار کن تا جواب او را بدهم . »

این عالم خدوم ودلسوزدر جلسه مسئولان استان اراک نسبت به حقوق مردم خصوصا قشرمستضعف به طور اکید به مسؤلین گوشزد می کرد که: «این میزی که شما پشت آن نشسته اید، به خاطر ایثار ایثارگران همین ملت، خصوصاً قشر روستایی، بوده است. مبادا کسی از روستا جهت انجام کار اداری به شما مراجعه کند و خدای ناکرده به او بی توجهی شود و به مشکلش رسیدگی نشود . »

 

 

  8) وفات ومحل دفن

 

 مرحوم آیة الله محمودی پس  از عمری  تلاش و مجاهدت در راه ترویج  دین اسلام  و خدمت به محرومان، درروز یک شنبه 14/6/1372 در حال که برای تبریک ولادت پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم  وامام جعفر صادق علیه السلام خدمت مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای مد ظله ا لعا لی می رفتند  در مسیر بزرگراه قم - تهران بر اثر حادثه رانندگی، در 67 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و مصداق آیه شریفه «و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله . » گردید. و دوستان و بستگان و مریدان را در سوگ نشاند ، روحش شاد ویادش گرامی باد.

درهمین خصوص روزنامه اطلاعات 16/ 6/ 1372در صفحه اول، خبر رحلت ایشان را چنین درج کرد: « حجة الاسلام والمسلمین محمودی گلپایگانی صبح  دیروز در یک حادثه رانندگی به ملکوت اعلا پیوست. امام جمعه اراک برای انجام یک مأموریت عازم تهران بود که اتومبیل حامل وی در بزرگراه قم - تهران بر اثر حادثه ای واژگون شد . »

در پی این حادثه، استاندار وقت استان مرکزی  سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کرد. وی با ارسال پیام تسلیتی به محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( مد ظله ا لعالی ) این ضایعه را تسلیت گفت. در قسمتی از این پیام آمده است: « وی از یاران صدیق حضرت امام قدس سره و مقام معظم رهبری بود و عمر پربرکت خویش را در سنگر مجلس و امامت جمعه وقف خدمت به انقلاب اسلامی و مردم کشور کرد. »

 

  « پیام مقام معظم رهبری »

متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری ( مد ظله ا لعالی )   که توسط حجة الاسلام‌ و المسلمین‌ آقای‌ حاج‌ شیخ‌       حسن‌ صانعی‌ قرائت‌ شده‌ است‌ به‌ این‌ شرح‌ می‌باشد:  


                  «بسم الله الرحمن الرحیم »

ضایعه ی درگذشت عالم مجاهد بزرگوار، جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدابوطالب محمودی گلپایگانی امام جمعه خدوم و پرتلاش اراک ، که حقّاً یکی از علمای عاملین و یکی از خدمتگزاران صادق و مخلص اسلام و مسلمین بود ، موجب  تأسف عمیق این جانب گردید. این روحانی آگاه و روشن بین چه در سنگر محراب و مسجد و چه در صحنه‌ی مجلس شورای اسلامی که سال ها در آن به خدمت اشتغال داشت، نمایشگر نقش مهم عالم دین در روزگار فرصت برای خدمت به مردم و انجام تکالیف نسبت به اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله بود ؛ به ویژه در دوران کوتاه ، ولی پربرکت امامت جمعه اراک ، چنان که شایسته است ، محور تلاش آگاهانه و مرکز هدایت دینی و انقلابی مردم مؤمن و فداکار آن سامان به حساب می آمد. ارتحال این سلاله دودمان نبوت و امامت و شاگرد مکتب دین وقرآن ، ضایعه و خسارتی برای حوزه ی جهاد مبارک آن عالم عزیز است. این جانب این مصیبت را به حوزه ی علمیه و علمای اعلام و دوستان و علاقه‌ مندان آن مرحوم و عموم مردم استان مرکزی و گلپایگان، بخصوص خانواده ی محترم و فرزندان مکرم ایشان ، تسلیت می گویم و صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و مغفرت  و ثواب الهی برای روح آن عزیز مسئلت می نمایم. »

 

                                        پانزدهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و دو

                                                             سید علی خامنه ای

به نقل از : پایگاه اطلاع‌ رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیة الله سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

 

 

مراسم تشییع و خاکسپاری

پیکر پاک این عالم فرزانه پس از تشییع از موطنش گوگد و گلپایگان و روستاهای اطراف، باشکوه خاصی در اراک نیز تشییع شد. روزنامه اطلاعات درتاریخ16/6 / 1372درصفحه دوم  نحوه تشییع  را چنین تشریح کرد: «پیکر مطهر حجة الاسلام والمسلمین حاج سید ابوطالب محمودی گلپایگانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک، ساعت هشت صبح امروز در اراک ، با حضور ده ها هزار تن از مردم و با حضور نمایندگانی از سوی دفتر مقام معظم رهبری و آیات عظام ، از میدان شهدا به سمت مصلای بیت المقدس این شهر تشییع شد و سپس برای خاکسپاری به قم منتقل شد . »

روزنامه کیهان  نیز نوشت: « به همین مناسبت مجلس ترحیمی از سوی دفتر رهبری در روز پنجشنبه 18/6/72 از ساعت 10 الی 12 در مسجد ارک تهران منعقد می گردد». شایان ذکر است که پیکر مطهر آن مرحوم طی مراسم خاصی در قم، که همراه با هیئات عزاداری و حضور سلسله جلیله روحانیت بود، کنار مرقد عمه بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد. و در قم (مسجد اعظم) و اراک و گلپایگان و گوگد مجالس متعدد یاد بود برگزار گردید .

 

منابع : ر. ک : 1) دانشمندان گلپایگان ، ج ، 2 ،ص 13.    2 ) سایت دانشنامه اسلامی . 3 ) پایگاه اطلاع رسانی حوزه.