سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر هوست را پیروی کنی، کر و کورت می سازد و فرجامت را تباه و تو رانابود می کند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :7
کل بازدید :70791
تعداد کل یاداشته ها : 57
103/2/1
5:9 ع

 

    سیمای فرزانگان گلپایگان (17)                 « سعید نخعی گلپایگانی »

           ( قسمت دوم )

 

زندگی نامه عالم فرزانه آیة الله حاج سیدابوطالب محمودی گلپایگانی(رحمة الله علیه)

 

 

 4) فعالیت های سیاسی وحمایت ازانقلاب

آیة الله محمودی ازجمله چهرهای شاخصی بود که درمواقع لازم درقبل وبعد ازانقلاب با قلم و وقدم وزبان ، حمایت خود را از انقلاب ورهبری آن ابراز می داشت ،ایشان علاوه براین که ازدیدگاه اقتصادی قویی برخورداربود و دراین زمینه صاحب نظربه شمار می رفت ونظرات سازنده ای درطول مسؤلیت های خود دراموراقتصادی ارئه دادند، ازنظرسیاسی هم ید طولایی داشت ، صاحب تدبیرو سیاست بود ، دراینجا به قسمتی از این فعالیت ها ی سیاسی ایشان در قبل وبعد از انقلاب اشاره می کنیم.

الف ) امضای اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در محکومیت کشتار مردم بی گناه تبریز .

ب ) امضای اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در پاسخ به

بیانیه مسئولان شرکت نفت آبادان، مورخ 7/10 /1357

 

 ج ) نمایندگی مجلس شورای اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت نابسامانی وضعیت فرهنگی گلپایگان بنا به امرمرحوم آیة الله گلپایگانی وتقاضای مردم ، کاندیدای نمایندگی مرد م گلپایگان وخوانسارشد ومدت سه دوره ازسال 1358تا 1370 نمایندگی این دو شهرستان را برعهده گرفت ودراین مدت خدمات شایانی را به این دو شهرستان ارائه دادند.

د ) امامت جمعه شهرستان گلپایگان

ایشان ضمن تصدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی ازطرف حضرت امام خمینی رحمة الله علیه برای مدت چهار سال به امامت جمعه شهرستان گلپایگان منصوب گردیدند ودرظرف این مدت هرهفته به شهرستان عزیمت می نمودند وضمن اقامه نمازجمعه ، مشکلات فرهنگی ونابسامانی که دراین زمینه وجود داشت را سامان داده ومشکلات را حل نمودند.

ه ) نمایندگی ولی فقیه وامام جمعه اراک

در شهریور 1371از طرف مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای مد ظله العالی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان مرکزی وامام جمعه اراک منصوب شد ند وضمن اقامه نمازجمعه به فعالیت های اجتماعی وترویج اسلام ناب محمدی وهدایت دینی وانقلابی مردم آن دیارپرداخت به گونه ای که زبانزد عام وخاص گردید وتا پایان زندگی بر این سمت بود.

متن حکم مقام معظم رهبری                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

      « بسم الله الرحمن الرحیم »


الحمدلله رب العالمین والصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین ارواحنا فداه ، و بعد نظر به اینکه آیة الله آقای حاج شیخ ابوالفضل خوانساری دام بقائه‌ الشریف از امامت جمعه اراک استعفاء و کناره‌ گیری نموده‌اند  ضمن تشکر و قدردانی نسبت  به زحمات  و خدمات ایشان چه در محراب  و منبر جمعه  و چه در امور مربوط  به  دوران جنگ تحمیلی  و چه در احداث بنیانهای فرهنگی و درمانی و غیر ذلک ، جناب حجة الاسلام آقای حاج سید ابوطالب محمودی گلپایگانی دامت‌ افاضاته را به نمایندگی خود و امامت جمعه اراک منصوب مینمایم  تا به فضل و توفیق الهی به وظائف مهم اسلامی و اجتماعی خود بپردازند. ایشان همچنین مجازند در تصدی امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه و صرف آن در مصارف مقرره و لازم است  نصف  سهمین مبارکین را نزد اینجانب برای صرف در حوزه‌های مقدسه علمیه ارسال کنند و در جمیع موارد ایشان را توصیه میکنم به آنچه سلف صالح ما بدان توصیه کرده‌اند یعنی رعایت تقوی و اجتناب از هوی و تمسک به احتیاط  در امور دین و دنیا.

 

                                                    والسلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمةالله وبرکاته
                                                              بتاریخ بیست و سوم ربیع المولود 1413
                                                                            سیدعلی خامنه‌ ای

 ( به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری )

 

 

و ) حفظ انقلاب وارزش های آن

 

این عالم اندیشمند درباره ضرورت و اهمیت حفظ انقلاب و دستاوردهای آن، سخنان زیادی ایراد کرده است. در اینجا، از باب نمونه متن سخنرانی قبل از دستور وی را در مجلس شورای اسلامی درتاریخ 29/9/1360مشروحاً ذکر می کنیم .

«بسم الله الرحمن الرحیم ؛ وَ لَولا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعضَهُم بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الارض »سلام بر ملت شریف ایران ، سلام بر مبارزین و مجاهدین در راه حق و علیه کفر و شرک جهانی ، سلام بر شهدا و کسانی که با خون خود درخت اسلام و استقلال ایران را آبیاری کردند و آن را به ثمر رساندند و سلام بر امام عزیز، رهبر کبیرانقلاب و پیشوای ملت مسلمان ایران و سایر مستضعفان جهان ، عرض می کنم که ویژگی انقلاب ما چند چیز است که به طور فشرده به سمع ملت شریف ایران می رسد: اول این که دوست و دشمن می دانند که انقلاب ما متکی به قدرتی جز نیروی ایمان به خدا و اسلام و ملت نبوده و این چیزی است که در انقلابات جهان بی سابقه است. دوم این که محور حرکت در انقلاب، اساسش بر اسلام بوده ولو این که مقاصد دیگر هم به تبع حکومت اسلامی برای ملت بود. سوم این که رهبرش مرد ی دانا ، توانا ،عالمی فقیه ، متکلم و فیلسوفی عارف بود که در شخصیتش نه تنها دوستان، بلکه همه دشمنان اتفاق کلمه دارند؛ مردی که از دنیا گسسته است و برای دنیا پشیزی قائل نبوده و نیست و جز برای بقای اسلام و رفاه ملت و از بین رفتن زنجیرهای استعمار و استبداد و استثمار هدف دیگری ندارد. چهارم این که انقلاب ما، جامعه را از یک حالت خمودی و حالت شهوی و حالت مصرفی به یک جامعه مبارز، آگاه و در حال حرکت در آورد. و واقعاً اسلام عزیز را به رهبری امام زنده کرد و حماسه هایی را که در صدر اسلام به وجود آمده بود و در تاریخ ثبت شده بود و خواندن و باور کردنش مخصوصاً برای عده ای مشکل بود، ملموس کرد. جامعه ما آن چنان متحول شد که می بینیم مرگ را بر زندگی و شهادت را بر لذت ، و ایثار را بر مال اندوزی ترجیح می دهند و تمام مظاهر مادی را زیر پا نهاده و معنویت زنده شد؛ آن چنان زنده شد که همین جوانانی که در کنار خیابان ها بعضی از آن ها به آلودگی ها آلوده بودند، الآن در جبهه های جنگ شهادت  را بر زندگی ترجیح می دهند، و شب ها در سنگرها نماز شب می خوانند و حمله خود را به نام ابی عبدالله الحسین علیه السلام شروع می کنند و روی زمین مینگذاری شده دشمن می روند تا جاده را برای رزمندگان بعدی صاف کنند و بتوانند رزمندگان نقشه های حمله خود را اجرا کنند. پنجم این که انقلاب ما نشان داد که ابرقدرت ها بت خیالی بیشتر نیستند و ملت های ضعیف می توانند با آن ها مبارزه کنند. ششم این که انقلاب ما، محاسبات سیاستمداران دنیا را به طور کلی به هم ریخت و الآن نه تنها ایران بلکه ملت های دیگر جهان، مستضعفین جهان در فکر مبارزه با ابرقدرت ها افتاده‌اند و در این راه قدم هایی کم و بیش برداشته اند و این، اول سخن است و باش تا صبح دولتش بدمد. »

در بخش دیگری ازسخنان خود درباره اهمیت حفظ انقلاب فرموده‌اند: «ملت ایران باید بیشتر و بهتر بداند که به هر قیمت و با هر پیشامد و با هر سختی و فشار چاره ای ندارد جز این که انقلاب را حفظ کند؛ چرا که اگر این انقلاب حفظ نشود، بردگی شدیدتر از بردگی اول است. به ما هیچ گونه رحم نخواهند کرد و تمام نیروهای ما را از بین خواهند برد. نه تنها معادن ما را می برند، بلکه هر کسی که بعد از این انقلاب بخواهد چیزی بگوید امکان زندگی برای او غیر میسور خواهد بود. پس بنابراین قطع نظر و از وظایف الهی و دینی که خدا از ما می خواهد، اگر روی محاسبات دنیوی و سیاسی دنیا هم حساب کنیم،

چاره ای جز حفظ این انقلاب به هر قیمت نخواهیم داشت

                         (اد امه دارد )

منابع : ر. ک : 1) دانشمندان گلپایگان ، ج ، 2 ،ص 13 . 2 ) سایت دانشنامه اسلامی . 3 ) پایگاه اطلاع رسانی حوزه.