سفارش تبلیغ
صبا ویژن
من پیشواى مؤمنانم و مال پیشواى تبهکاران [ و معنى آن این است که مؤمنان پیرو منند ، و تبهکاران پیرو مال چنانکه زنبوران عسل مهتر خود را به دنبال ] . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :97
بازدید دیروز :5
کل بازدید :72768
تعداد کل یاداشته ها : 57
103/8/26
7:18 ص

سعید نخعی گلپایگانی                    

                       امام زادگان وبقاع متبرکه گلپایگان(1)

 

اشاره

خداوندسبحان برای هدایت بشرونجات خلق ازظلمت هادیانی فرستاده تاحجت رابرآن ها تمام نماید.آن هانیزبه

وظایف خودعمل نموده واوامرونواهی وارشادات الهی رابرای مردم تبیین ،به امید آن که رستگارشوند.

از آنجایی که خداوند قادر،بی نیازمطلق است وبه هیچ یک ازبندگان نیازندارد به پیامران وهادیانش دستورداده

که ازمردم هیچگونه مزدواجری مطالبه نکنندوبه مردبگویند:

«وَمااَسئَلُکُم عَلَیهِ مِن اَجرٍاِن اَجری الاّعَلَی رَبِّ العالَمینَ[1]»

من هیچ مزدی دربرابراین دعوت ازشما نمی خواهم ،اجرمن تنها برپروردگارعالمیان است.

اماهمین خدای حکیم وقتی پیامبرخاتم صَلَّ الله عَلَیه وَآلِهَ وَسَلّمَ رابه رسالت مبعوث می کند اجرومزدی درمقابل

رسالت اوقرارمی دهد وبه او می فرما ید به آن ها بگو:

«لااَسئلُکُم عَلَیهِ اَجراً اِلّاالمَوَدَّةَ فِی القُربی[2]»

هیچ پاداشی ازشمابررسالتم درخواست نمی کنم جزدوست داشتن نزدیکانم.

دراینجاخداوند صریحا اجرومزد رسالت پیامبرخاتم رامحبت ومودت اهل بیت طاهرین آن حضرت قرارداده است.

اجرومزدی که نه تنهاهیچ نفع وسودی برای پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم  نداردبلکه همه آثاروبرکات آن به خود

مکلفین برمی گردد،چراکه این مردم هستند که باقبول این دعوت ولبیک به ولایت نبی مکرم اسلام واهل بیت پاک

ومطهرش طعم هدایت واقعی راچشیده،به کمال می رسند.نکته دیگر این که منظورازقربی دراین آیه نمی تواند غیر

ازنزدیکان  معصوم پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم که عبارتند ازحضرت زهراء سلام الله علیها وامیرالمومنین

علیه السلام ویازده فرزندپاک ومطهرآن ها علیهم السلام باشد،چراکه آیه شریفه تاکیدبروجوب مودّت ومحبّت داردواین

درغیرمعصوم که خطا کاروعاصی می باشد معنا ندارد.

 

وجوب احترام امام زادگان علیهم السلام

 

ازآن جایی که مودت ومحبت اهل بیت علیهم السلام موجب رشد وهدایت انسان ها می گردد واطاعت از آن هاواجب بوده

،روی همین اصل منسوبین آن ها که همان اولاد وذراری آن وجودمقدس باشند مورداحترام وتکریم بوده وهتک حرمت آن ها

حرام می باشد.

برهمین اساس حضرت زهراء سلام الله علیها درخطبه فدکیه طبق سفارش پدربزرگوارشان که امرکردند:

«بحفظ المرءفی ولده[3]» فرمودند: «یُحفَظُ المَرءِ فی وُلدِهِ »

احترام هرشخصی درگرو تکریم واحترام فرزندان اوست.

پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم نیزدرارتباط بازیارت ذریه پاکشان می فرمایند:

«مَن زارَنِی اَواَحداًمِن ذُرِّیَتی زُرتُهُ یَومَ القِیامَةِ فَانَقَذتُهُ مِن اَهوالِها[4]»

هرکس من یا یکی ازفرزندان مرا زیارت کند ،درروزقیامت اورا زیارت می کنم وازاهوال ووحشت های روز قیامت نجاتش

می دهم.

براین اساس ذریه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به جهت انتسابی که به پیامبردارندمورداحترام وتکریم می باشند تاچه رسد

به آن هایی که خود دارای فضائل علمی یاجایگاه رفیع فقاهت وعرفان ویا درمقام منیع زهد وتقوی ویا درزمره مجاهدان و

شهیدان بوده اند که دراین صورت خود دارای منزلت ویژه ای بوده ومورداحترام خاصی می باشند،علاوه براین که امام زادگان

ابواب ارتباط باائمه اطهارعلیهم السلام هستند وبلاشک توجه به ایشان موجب توجه به آن ذوات مقدَّسه می باشد.

 

راه اثبات حقانیت امام زادگان علیهم السلام

 

فقهای شیعه معتقدند که صرف اشتهاربه سیادت وانتساب به ائمه علیهم السلام دراین امرکافی است به این معنا که دربین مردم

شهرت داشته باشد که امام زاده ای منسوب به یکی ازاهل بیت علیهم السلام است کافی بوده وهمین موجب لزوم احترام وحرمت

هتک وبی احترامی نسبت به آن ها می باشد ، این درحالی است که اکثرامام زادگان دارای نسب نامه معتبرهستند که

این امرانتساب را قوی ترمی گرداندازجمله امام زاده هایی که درکشورهای اسلامی خصوصا مناطق شیعه نشین وبالاخص کشور

اسلامی ما می درخشند، امام زادگانی هستند که درگلپایگان آرامیده اند،بزرگوارانی که همیشه تاریخ مورد توجه واحترام خاص

این سامان بوده ومردم ولایت مدار گلپایگان نسبت به آن ها ارادت خاصی داشته ودارند.

 


[1] . شعراء ، آیه 109.

[2] . شوری ، 23 .

[3] .دلائل الامامة محمدبن جریرالطبری، ص 120.

[4] . وسائل الشیعة(الاسلامیه،20جلدی) ، ج 10 ، ص 259.