سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسانی را که به آنها دانش می آموزید، بزرگ شمارید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :11
بازدید دیروز :12
کل بازدید :70950
تعداد کل یاداشته ها : 57
103/2/15
4:55 ع

 

32- امام زاده عمران بن علی علیه السلام

 

 

 

 

 

امام زاده عمران بن علی که ازنوادگان امیرالمومنین علیه السلام می باشند درشمال شهرگوگد 6 کیلومتری شهرستان گلپایگان واقع گردیده ودارای گنبد ودوعدد گلدسته ودوصحن شمالی وجنوبی ودر قسمت غربی خیابان اصلی گوگد قرار گرفته است.

 گنبد قدیمی آن دو طبقه داشته و طبقه فوقانی آن ازچوب و روکش آن ازورقهای مس پوشیده شده بود که براثرپوسیدگی چوب های آن و ورقهای مس که بوسیله میخ استواربود کنده وبر زمین می ریخت ، لذا درسال 1350هجری شمسی با اجازه زعیم عالیقدر عالم تشیُّع وفقیه اهل بیت عصمت وطهارت حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی دامت برکاته ونظارت معتمد ین محلی ورق های مس قدیمی فروخته  شد و درمقابل ، مس جدید خریداری وگنبد به شکل زیبایی مرمت گردیداست.

 

                                                                                                                                               کتیبه های درب ورودی

امام زاده عمران بن علی دارای دودرب ورودی به داخل حرم مطهرمی باشد که سابقا ازچوب قیمتی ساخته شده بوده وبه شکل بسیارزیبایی منبت کاری گردیده که هم اکنون ای دو درب درداخل حرم درمحفظه  ی شیشه ای نگه داری می شود .این درب ها که درسال989هجری قمری توسط استاد امیرحسن جرفادقانی  ساخته  شده با خط نستعلیق اشعارذیل با تاریخ بر روی درب ها حک گردیده است. برقسمت بالای درب ها نوشته شده است:

                 فتح ابواب عنایت  برُخت گر اَزلیست        سرِّا ین حال  بمرآت ضمیرتو جَلیست

      وبرقسمت پایین این بیت آمده است:

                 کان سعادت که از آن اهل کمالند سعید       حاصل خلق جهان ازدرِ عمران عَلیست

 

    ضریح امام زاده

ضریح قدیمی این امام زاده که ازچوب قیمتی وبه شکل بسیارزیبایی منبت کاری گردیده هم اکنون بر روی قبرقرارگرفته که جلوه خاصی به آن داده است ،تاریخ ساخت آن دقیقاً معلوم نمی باشد ولی ازقرائن وشواهد مشخص می شودکه ساخت آن قبل از ساخت درب ها – قبل از سال 989ق - می باشد . برروی ضریح اسماء وصفات الهی با خط نستعلیق نقش بسته ودرقسمت شرقی ضریح سلسله نسب امام زاده به چشم می خورد که این امام زاده را از طریق محمد بن حنفیه به امام علی علیه السلا م منتسب می کند.

سلسه نسب آن حضرت: عمران بن حسین بن ابراهیم بن عبدالله بن محمد بن حسین بن ابراهیم بن عبدالله بن محمدبن الحنفیه

برروی ضریح قدیمی ضریح نقره ای زیبایی توسط استادکاران ساخته شده وبرروی آن نصب گردیده است.برروی صندوق مطهَّرآن حضرت رحل چوبی عتیقه ای قرار دارد که در سال 974هجری قمری ساخته شده است ،شخص واقف آن رحل نجاری متدین بوده است که وقف نامه را برروی آن بدین شرح نوشته است

«وقف صحیح شرعی نمود استادعین علی ابن استاد یوسف نجّارالخوانساری این رحل شریف برمزار حضرت قطب الاولیا امام زاده عمران بن علی التماس آنکه رحل مذکورراهیچ کس ازمزار بیرون نبرد ومتصرِّف نشود وکاتب وواقف را بدعای خیریاد کنند کتبه العبد علی بن محمود معرّف الخونساری فی شهر رمضان المبارک سنة974هجری قمری .»[1]

دراین بقعه بزرگانی چون عالم ربانی حاج آقامحمد معراج محمدی وحاج شیخ علی مولایی گلپایگانی مدفون می باشند.

اخیرا گنبد وگلدسته های آن  باز سازی وبا روکش طلایی به شکل زیبایی تزیین گردید

 

 33- امام زاده احمد بن عمران

 نسب ایشان طبق مستندات وشهرت محلی به امیرالمومنین علیه السلام می رسد وآن گونه که گفته شده فرزند امام زاده عمران واقع در گوگد می باشند. این بقعه درابتدای روستای آرجان درنزدیکی گوگدودرفضایی بازقرارگرفته است که امکان ساخت وسازوتوسعه حرم رافراهم ساخته است.

 34- بقعه بنت رقیه علیهاالسلام

این بقعه درروستای دم آسمان درنزدیکی گلشهر واقع شده است.مردم منطقه اعتقادزیادی به این خانم بزرگواردارند.طبق مستندات محلی ایشان ازنوادگان امام کاظم علیه السلام می باشد.

35- بقعه حضرت دانیال علیه السلام

این بقعه درکنارجاده مواصلاتی گلشهربه موته قرارگرفته است. ایشان از بزرگان زمان خود بوده اند.بقعه آن دارای گنبد دوپوش است که ارتفاع آن ازکف بسیارزیاد می باشد ،درداخل حرم سقف واطراف آن تازیر گنبدآینه کاری شده است.

 36- بقعه سیدعلاءالدین علیه السلام

 

این بقعه درروستای رکابدارنزدیکی شهرستان گلپایگان درمحیطی زیبا بین دشت وارتفاعات این شهرستان قرارگرفته است.نسبت این بزرگوار به امیرالمومنین علیه السلام می رسد.

37- بقعه باباعبدالله علیه السلام

بقعه با با عبدالله درخیابان فرمانداری شهرستان گلپایگان واقع شده است. وی ازبزرگان زمان خود بوده است ،مضجع شریف این بزرگوار زیرگنبد نسبتا بزرگ وسبزرنگ قرارگرفته که ازطریق راهرویی به حسینیه ای که درکنارآن قرارگرفته متصل می شود.

 

 

38- بقعه میرحمزه علیه السلام

سیدمیرحمزه که از بزرگان وصالحان ومورد احترام بوده نسب شریفش به امیرالمومنین علیه السلام می رسد.این بقعه درآرامستان روستای ابلولان قراردارد ،ساختمان اصلی بقعه یک اتاقک مربعی شکل کوچک است که سه مقبره درآن وجوددارد.

39-بقعه باب اولیاء علیه السلام

این بقعه درابتدای روستای ابلولان قراردارد.ایشان ازبزرگان وخوبان زمان خودبوده اند،ساختمان این بقعه به علت عدم رسیدگی درحال تخریب وازبین رفتن می باشد. 

40- بقعه حضرت یحیی علیه السلام

این بقعه برروی بلندی کوهی مشرف برروستای قالقان درکنارجاده قالقان به سعیدآباد قرارگرفته است. نسب ایشان به امام کاظم علیه السلام می رسد،گنبداین بقعه زردرنگ وازدوردارای چشم انداز زیبایی می باشد.



[1] . ر ک : دستنوشته های مرحوم آقای شجاعی.