سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنده خدای خویشتن را چهل روز برای خدا خالص نکرد، مگر آنکه چشمه های حکمت از دلش بر زبانش [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :12
کل بازدید :70858
تعداد کل یاداشته ها : 57
103/2/8
1:47 ص

      زندگی نامه عالم فرزانه ابوالشهید

آیة الله حاج شیخ علی افتخاری گلپایگانی( ره )

           

                   ( قسمت سوم )


         آیة الله افتخاری ازدیگاه دانشوران


 

 

آیه الله حسینی بوشهری درمجلس  بزرگداشت ایشان فرموده بودند : " مرحوم آیت‌الله افتخاری، امین و نماینده خاص مرحوم آیت‌الله العظمی حاج آقا علی صافی بودند و تمام امور شهریه ایشان توسط آیت‌الله افتخاری انجام می‌شد، می‌گویند که مرحوم آیت‌الله العظمی حاج آقاعلی صافی فرموده بودند که مثل آقای افتخاری الان کم داریم و همیشه از علمیت ایشان تعریف می‌کرده‌اند. "

.

 

مصاحبه با حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج سید باقر گلپایگانی

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید باقر گلپایگانی آیة الله زاده مرجع فقید جهان تشیع حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی در گفت و گو با خبرنگار مرکز خبر حوزه با اشاره به ابعاد مختلف علمی و اخلاقی شخصیت عالم فقید، آیت اللّه علی افتخاری، اظهارداشت:  " ایشان در دوران زعامت مرحوم آیت اللّه العظمی بروجردی قدس سره، در مدرسه علمیه فیضیه حجره داشتند. آن مرجع فقید گاهی برای سرکشی و اطلاع از اوضاع طلاب، نیمه شب ها به فیضیه رفته و از حجرات و طلاب بازدید می کردند؛ در یکی از این بازدیدهای شبانه، متوجه حجره ای می شوند که چراغش روشن است. وقتی به سراغ آن حجره می روند، می بینند که مرحوم حاج علی افتخاری مشغول مطالعه و تهجد است. آیت اللّه العظمی بروجردی بسیار خوشحال شده و ایشان را مورد تشویق و تحسین قرار می دهند. "

شخصیت اخلاقی آیة الله افتخاری

  وی به شخصیت اخلاقی این عالم فرزانه اشاره کرد و ادامه داد : " این عالم ربانی بسیار متدین مومن و خلیق بود، به هیچ وجه تکبر نداشت و همه افرادی که با وی ارتباط نزدیک داشتند، اخلاق و رفتار ایشان را به صفات پسندیده توصیف می کنند. "  فرزند مرحوم آیت اللّه العظمی گلپایگانی بیان داشت: ایشان از نظر اخلاقی مورد تأیید بسیاری از بزرگان و مرحوم  والد بودند و مدتی به جای ایشان در مسجدی بزرگ معروف به مسجد دارالقرآن اقامه جماعت می کردند ، مرحوم آیت اللّه افتخاری هم چنین با طلاب بسیار خوش برخورد و با علما متواضع بودند و کسی از ایشان ناراضی نبود. "

بُعد علمی این عالم فرزانه

 وی با اشاره به برجستگی ها وبُعد علمی ایشان فرمودند : " از نظر علمی برجسته و استعداد قابل توجه ای داشتند و کتاب های متعد دی تألیف کردند که از جمله این کتب، کتاب آراء المراجع فی المسائل الحج است که درباره مسائل و سئوالات پیرامون حج نوشته شده و بسیاری از مطالبی که در مناسک حج عنوان نشده، در این کتاب گنجانده شده است. "

کتابی که نام امام خمینی (ره) در آن به صورت مستعارآمد

 این عالم فقید در چاپ های اولیه کتاب  آراء المراجع در دوران طاغوت، نام امام راحل را به صورت «آیت اللّه العظمی موسوی» قید کرده اند تا ساواک و مسئولین شاهنشاهی مخالفتی با چاپ کتاب نداشته باشند، چون ذکر نام امام خمینی در کتاب ها و تألیفات ممنوع بود.  " حجت الاسلام والمسلمین سید باقر گلپایگانی بیان داشت: " آیت اللّه افتخاری از حافظه خوب و سرشاری برخوردار و از معدود طلابی بودند که آن دوران به زبان فرانسوی تسلط داشتند. ایشان مدتی را در نجف اشرف برای تحصیل به سر برده و از محضر برخی اساتید بزرگ استفاده کردند ، هم چنین در اواخر عمر پر برکتشان به تدریس در سطوح عالی حوزه علمیه قم اشتغال داشتند و از اساتید برتر حوزه محسوب می شدند. "

آشنایی با بیت مرحوم آیة الله العظمی گلپایگانی (ره)

" آیت اللّه علی افتخاری از همان ابتدا که به قم آمدند، به مناسبت ارتباط محلی که با بیت آیت اللّه العظمی گلپایگانی داشتند، به خدمت ایشان رسیده و مورد عنایت آن مرجع تقلید قرار گرفتند. از همان ابتدا یکی از طلاب جدی و سخت کوش در مباحث علمی و اخلاقی بودند و فاضلی متدین به شمار می رفتند. حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی اذعان داشت: از آنجایی که آیت اللّه افتخاری از خط خوبی برخوردار بودند، مسئولیت پاسخ به برخی نامه ها و جواب مسائل و سئوالات شرعی بیت آقا بر عهده ایشان قرار گرفت. مرحوم آیت اللّه افتخاری علاقه فراوانی به مرحوم ابوی داشتند و بسیاری از امور را با اجازه و نظارت معظم له انجام می دادند، تاجایی که خطبه عقد ازدواج ایشان را آیت اللّه العظمی گلپایگانی جاری کرده و برگه عقد ازدواج و صداق ایشان که این مرجع تقلید شیعیان به خط خودشان نوشتند، هم اکنون موجود است.  "

نماینده مرحوم آیة الله العظمی گلپایگانی (ره) درمدیریت حوزه.

"  دورانی که مرکز مدیریت حوزه های علمیه به صورت شورایی اداره می شد و سه نفر از سوی امام خمینی (ره)، سه نفر از سوی جامعه مدرسین و سه نفر از سوی آیت اللّه العظمی گلپایگانی برای این کار انتخاب شده بودند، ایشان به همراه حجج اسلام آقایان : طاهر شمسی و صابری نمایندگان آیت اللّه العظمی گلپایگانی در این شورا بودند. " فرزند آیت اللّه العظمی گلپایگانی گفت: " آن مرحوم، به عنوان فرد مورد اطمینان مرحوم والد، مدتی مسئول شهریه ایشان نیز بود و برای مدت زمان خاصی نیز مسئولیت دریافت وجوهات را داشت و مهر آقا در دست ایشان بود.  " وی ادامه داد: این عالم فقید به خاطر دقت و تاملی که در فقه داشتند، مسائل جدیدی که در حج اتفاق می افتاد و در مناسک حج مکتوب نبود، همه را جمع آوری و به صورت کتاب تألیف کردند. ایشان در مسئله حج بسیار فعالیت نموده و تخصص داشتند و موارد زیادی پیش می آمد که از بعثه های دیگر می آمدند، نظرات مراجع مختلف را از ایشان می پرسیدند. " وی در پایان یادآور شد: " ایشان از توفیقات فراوانی برخوردار بود و نزد دوستان و آشنایان به عنوان فردی موفق شناخته می شدند ، از جمله توفیقات ایشان تشرف بیش از 50 بار به سفره حج بود که نصیب هر کسی نمی شود. هم چنین از دیگر توفیقات ایشان، وفات در کاظمین و تشییع پیکرشان در نجف اشرف است که سعادت بسیار والایی می باشد.

وصیت ووفات

مرحوم آیة الله افتخاری قبل ازمرگ وصیت کرده بودند اگر خداوند متعال، أجل مرا در حرمین شریفین قرارداد، همانجا دفن شوم و اگر در قم، أجل فرا رسید در مقبرة شیخان جنب قبر فرزند شهیدم محی الدین قرار گیرم.

سر انجام ایشان درسفری که با بعضی ازاعضای خانواده خودبه عتبات داشتند ومکررمرقد مطهر معصومین علیهم السلام مدفون در نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و قبور اولیاء الله را زیارت می‌نمود و پس از همه این‌ها، وقتی کاروان در تکاپوی بازگشت به ایران بود درسی ام بهمن 1389برابربا پانزده ربیع الاول 1432 زیارت مقابر را به وصال بدل نموده در حالی‌که اثری از خستگی یا رنجوری و ضعف در ایشان نبود، با حالتی شاد و شعفی غیر قابل وصف روح بلندش قفس جسم را در هم شکست و پرواز نمود ، پیکر این عالم ربانی، روز دوشنبه دوم اسفند برابربا هفدهم ربیع الاول روزمیلاد گهربار نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در نجف اشرف با حضور علمای اعلام و فضلای حوزه علمیه نجف تشییع شد و پس از طواف حرم ملکوتی حضرت علی علیه السلام، در وادی السلام نجف به خاک سپرده شد. محل دفن آیت اللّه افتخاری، بخشی از قبرستان وادی السلام است که در اختیار موسسه آل البیت وابسته به دفتر حضرت آیت  اللّه العظمی سیستانی قرار دارد. گفتنی است، مراسم بزرگداشت این عالم فقید، از سوی آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی، شامگاه سه شنبه سوم اسفند، بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار شد.

قسمتی از بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ومدیر حوزه های کشور

" خبردرگذشت مرحوم آیة الله حاج شیخ علی افتخاری گلپایگانی (ره)عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تا ثر وتاسف فراوان گردید ،آن فقید سعید که ازشاگردان حضرت امام راحل (ره) ومرحوم آیة الله العظمی گلپایگانی (ره) بود عمرخود را درخدمت به اسلام عزیز وتربیت شاگردان موفق درعرصه علوم اهل بیت علیه السلام گذرانید ودرسال های مختلف انقلاب اسلامی همواره یار امام ورهبرمعظم انقلاب بوده ودرطول جنگ تحمیلی پشتیبان رزمندگان اسلام بود ودرهمین راه شهید عزیزی را تقدیم انقلاب نمود وسرانجام هنگام زیارت بارگاه ملکوتی امامین جوادین علیهما السلام درشهرکاظمین دارفانی راوداع گفت ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فقدان این عالم ربانی را به حوزه های علمیه وبیت معظم ایشان تسلیت عرض نموده و علو درجات را برای آن فقید سعید و اجر و صبر را برای بازماندگان ایشان از خداوند متعال خواستار است .

مدیر حوزه های علمیه کشور هم در پیامی ارتحال آیت اللّه افتخاری را تسلیت گفت. در پیام آیت اللّه مقتدایی آمده است: " خبر ارتحال عالم جلیل القدر، ابوالشهید آیة اللّه حاج شیخ علی افتخاری موجب تأثر وتاسف گردید. این عالم وارسته عمرپربرکت خویش را در راه خدمت به اسلام عزیز ونشر معارف اهل بیت سپری نمود . مدیریت حوزه های علمیه، ضمن تسلیت رحلت این عالم فقید به محضر مقدس حضرت بقیت  اللّه الاعظم، مقام معظم رهبری مراجع عظام تقلید و بیت معظم و بستگان، علو درجات برای آن عالم مجاهد و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان خواستار است."

اشعاری دررثای این عالم فرزانه توسط شاعرتوانا جناب آقای ابوالقاسم طالبی گلپایگانی

ای که درکرب وبلا جان را به جانان داده ای       

جان  به  قربانگاه   سالار شهیدان    داده ای

 

چون که عمری از حسین ابن علی دم میزدی          

جان  خود  اندر مِنای  شاه  خوبان   داده ای


باغبانی   کرده ای  باغ  شهادت را  زعشق           

زین جهت جان را به محبوبت چه آسان داده ای


( افتخاری )  مَدفنت  شد   وادی  دارالسًلام           

 افتخا رت این که جان در راه  ایمان داده ای  


 چون  گدای  درگه  این خاندان  بودی   مُدام          

  جان  خود  تقدیم  مولا  شاه  مردان  داده ای


ای  که  فرزندت  محی الدًین  به  راه  انقلاب       

شد شهید ، این هدیه  را  در راه  قرآن داده ای


روح  پاکت  با شهیدت  در جنان محشور باد          

دست  یاری ( افتخاری ) با  شهیدان  داده ای


در رثایت  گفت ( طالب)  ای  محبً  اهلبیت          

جان  خود آسان  به  راه عهد  وپیمان  داده ای   

  ابوالقاسم طالبی ( طالب 

       3/12/1389

منابع وماخذ :

1-کتاب دانشمندان گلپایگان ، ج 2 ، ص 111 .

2-پایگاه خبری فردا .

3-پایگاه اطلاع رسانی حوزه .

                                « سعید نخعی گلپایگانی »