سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :48
بازدید دیروز :5
کل بازدید :72719
تعداد کل یاداشته ها : 57
103/8/26
5:1 ص

سعیدنخعی گلپایگانی

 

وفات

مرحوم آیة الله آخوند ملامحمدجوادصافی پس از عمری تلاش وخدمت به مردم وترویج شرع مطهَّر ومبارزه ورویارویی باستمکاران و زورمداران زمان خود، درحالی که بسیاری از مراجع وعلمای بزرگ گذشته وحال تصدیق می کنند که این عالم بزرگوارآن طورکه شایسته مقام اوبود شناخته نشد ، اودربرابرهرچه وهرکس که برخلاف مسیراسلام وولایت خصوصا برخلاف حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف قدمی یاقلمی می زد مبارزه می کرد، تألیفات  و تصنیفات  او بهترین دلیل براین مدعی است.

 سرانجام این عالم وارسته در90سالگی درشب شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام دربیست وپنجم ماه رجب1378هجری قمری به رحمت ایزدی پیوست،پیکرمطهَّرایشان با تجلیل باشکوه توسط مردم ولایت مدار گلپایگان درزادگاهش تشییع وبه قم منتقل گردیدودر آنجا ازسوی طبقات مختلف،خصوصا مراجع تقلیدوعلما وطلاب ازمسجد امام حسن عسکری علیه السلام تاحرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام تشییع وپس ازادای نماز توسط زعیم بزرگ جهان اسلام وفخردوران حضرت آیة الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه الشریف،درمسجد بالاسرونزدیکی ضریح مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام به امرمعظم له به خاک سپرده شدواز سوی ایشان درهمان مسجد ،مجلس ترحیم برقرارگردید.

روز وفات ایشان درگلپایگان عزا وتعطیل عمومی اعلام گردید وتا مدت چهل روزمجالس یادبودوتجلیل از ایشان ازسوی مراجع تقلید وعلما ومردم در زادگاهش گلپایگان وتهران،قم ،نجف وبعضی دیگرازبلاد برقرارگردید[36].



[1]  . میزان الحکمة ، ج 3 ، 2067.

[2]  . میزان الحکمة ، ج4 ص 2840.

[3]  . احزاب ، 21.

[4] میزان الحکمة ، ج 3، ص 2070.

[5] . ر . ک : صافی نامه وفیض ایزدی، ص 6.

[6] .ر.ک :اندیشه سیاسی وتاریخ نهضت حاج آقانورالله اصفهانی ، ص398.ودانشمندان گلپایگان ،ج 3 ، ص 136.

[7]  . مجله مسجد ، شماره 28 ، ص 99.

[8] . صافی نامه وفیض ایزدی، ص 7.

[9] . (یپرم)از سران مشروطه ورئیس نظمیه وازدشمنان سرسخت روحانیت بود ودر کشتن شیخ فضل الله نوری بیش ازهمه اصرارمی ورزید تا این که درموقعی که به جنگ سالارالدوله برادرمحمد علی شاه رفت تیرخورده وکشته شدوپس از آن کری امیرقشون شد.؛ (امیربهادوریا    سرداراسعدجعفرقلی خان) پسرعلیقلی خان ازلیدرهای مشروطه وهم پالگی یپرم ارمنی واز کسانی بود که در رای به شهادت شیخ فضل الله نوری شرکت داشته ودر دوره سلطنت رضاخان مدتی وزیرجنگ ووزیر پست وتلگراف بود ودرآخرمورد غضب مخدوم خود واقع شدوگفتند درزندان درگذشته است،به هرحال به سوی عاقبت خودجهنم رهسپارشد.؛(سرلشکرعبدالله طهماسبی )از یاران رضاخان ودرآن موقع حکومت آزربایجان راداشت ،مدتی هم حاکم نظامی تهران بود ،عاقبت درسفری که عازم لرستان بودبه طرزنامعلومی کشته شد،مرحوم آخونددراشعارش درموردآن هاگفته:

                               

                               دیگرسرداراسعد آن ستمگر                 که با حجاج می باشد برابر

                              همان لرزاده فتاک بی باک                  همان لامذهب مردود سفاک 

                              رفیق یپرم نا پاک ملعون                   برادر باکری آن کافر دون

                             درآخر نیز اورا کرد مقتول                  چو در آدم کشی می بود مجبول

                             دیگرطهماسبی آن زشت کردار             که فرمان داد درمجلس به کشتار

                             هزاران فتنه در تبریزو تهران                بپا بنمود آن مردود یزدان

                             هم او را عاقبت دست مکافات               بکشت ودید چون یاران مجازات

                                                                                                                                  (کلمة الحق،ص 50)

[10] . صافی نامه وفیض ایزدی، ص 7.

[11] . ایشان درموقع دستگیری وشهادت شیخ درحال حیات نبود چون در سال 1319ق درگذشته بودولی درابتدای نهضت درقیدحیات بود.

[12] . نساء ، 141.

[13]  . غافر ، 44.

[14] . ر .ک : اسلام مجسَّم ، ج1 ، 177.

[15] . مصاحبه بامجله آموزه.

[16] . مراد مرحوم آخوند خراسانی ازعلمای آن زمان درنجف بوده.

[17] . دانشمندان گلپایگان ، ج1 ، ص 112.

[18] . همان مدرک .

[19] . صافی نامه وفیض ایزدی، ص 12.

[20] . ر . ک : کتاب کلمة الحق ، ص40.

[21] . صافی نامه وفیض ایزدی، ص 11.

[22] . مصاحبه بامجله آموزه.

[23]  . اودرزمان رضاخان چندین باربه نخست وزیری رسید،حتی درزمان فراراو وروی کارآمدن پسرش نیز نخست وزیربود.آخوند ملامحمدجوادر مورد اومی گوید: تمام گفته دولت دروغ است                 فروغی را کجا دل با فروغ است (کلمة الحق،ص68)

[24] . پاکروان که مدتی نائب التولیه واستاندار خراسان شدومرتکب آن همه کارهای خلاف وضد دین گردیدوبرای خوش خدمتی به رضاخان واظهار دشمنی بادیانت وولایت خصوصا حضرت رضا علیه السلام کارها یی کردکه نظیرش جزازدشمنان اسلام وانسانیت مثل یزید وشمرسابقه ندارد،مرحوم آخوندملامحمدجوادصافی دراشعارش درمورداوگفته:

                                             یکی زانها است آنکو در خراسان                نمود آن ظلم و بیداد فراوان

                                             به صِرف حرف کی گرددروان پاک              کسی مانند آن نا پاک سفاک

                                              نجس   باشد   روان   آن   ستمگر               که دارد بغض وافر با پیمبر

                                             کنار     مرقد    شاه      خراسان                  نمود آن قتل و توهین فراوان

                                                                                                                                     (کلمة الحق ، ص 53)

[25] .مصاحبه بامجله آموزه.

[26] . مقصود مرحوم حاج سید محمد،امام جمعه تهران است که مکرر در قصه جمهوری وتغییررژیم ومساله کشف حجاب بارضاخان مخالفت کردوخداوند اورا تا آخراز شر رضاخان حفظ فرمود وبا سرفرازی از دنیارفت.

[27] . کلمة الحق ، ص 46.

[28] . صافی نامه وفیض ایزدی ، ص 12.

[29] . صافی نامه وفیض ایزدی، ص 13.

[30] . فرقان ، 31 .

[31] . دانشمندان گلپایگان ، ج 1 ، ص 114وصافی نامه وفیض ایزدی، ص 11.

[32] . دانشمندان گلپایگان ، ج 1 ، ص 120.

[33] مجله مسجد ، شماره 28 ، ص 104 .

[34] مجله مسجد ، شماره 28، ص104.

[35] . همان ، ص 121.

[36] .ر . ک : صافی نامه وفیض ایزدی، ص 7 و 14.

 


94/5/10::: 5:57 ع
نظر()